Indul rovatunkban azoknak az olvasinknak szeretnnk kellemes perceket szerezni, akik - kihasznlva kzsgnk termszeti adottsgait - ezeket az si mestersgeket napjainkban is folytatjk. Termszetesen ezek ma mr nem a meglhetst jelentik szmukra mint hajdann, hanem szrakozst s aktv kikapcsoldst, megfszerezve j adag szenvedllyel.Els utam hov mshov is vezethetett volna, mint a Tisza egyik legsibb holtghoz, a 15,4 km hossz, 150 ha terlet csodlatos, Tiszalci Holt-Tiszhoz.A Szakolczai-zsilip kzelben beszltem meg tallkozt Madarsz Attilval, aki 1990 ta a Tiszalci Sporthorgsz Egyeslet trsadalmi halre volt, majd 2004. november 1.-tl flls halrknt vgzi feladatt. Knyelmesen elhelyezkedtnk az egyeslet motorcsnakjban s azonnal a munkjrl kezdtem faggatni. Krdseimre vlaszolva elmondta, hogy munkjt a hatalmas vzterlet ellenrzsben, gondozsban 11 trsadalmi halr, a mezr s a termszetvdelmi r is segti, a lelkes egyesletitagok mellett.
A vz f problmjaknt emltette , hogy a holtgat a Kgt s a Fekete-hd 3 szakaszra osztja. Ezen vzterletek kztt a vzcsere rendkvl kis mrtk, s emiatt az egyes terleteknek eltr a vzminsge. A Kgtnl a halak vonulsa kis mrtkben, de megvalsulhat, azonban a Fekete-hdnl lv teresz jelents mrtkben feliszapoldott, gy ezen a halak kzlekedse, illetve vs esetn a vonulsa szinte lehetetlen.
A vzminsg tmjtl csak egy ugrs volt a tli halvdelem problmja. Elmondta, hogy februrban 272 lket vgtak, ezeket folyamatosan jra kellett vgni, azonban gy is, a Brnyszegi rszen kisebb mrtk lefullads volt szlelhet, amely fleg a sll llomnyt rintette. A lefls okaknt emlitette a vastag hval bortott jgpncl mellett az iszonyatos mrtkben elszaporodott trpeharcskat, amelyek tbb 10 000-es csapatban vonulva kimozdtottk a nemes halakat a tli vermel illetve bell helyeikrl. Aggdva krdeztem, hogy mi lesz a horgszatot szinte mr lehetetlenn tev trpeharcsa invzival? Valamelyest j hr, hogy 2006-ban az egyeslet 18 db trpeharcsa-csapdval megkezdte az llomny gyrtst. Kzel 2 hnap alatt mintegy 100 mzsa trpeharcst sikerlt kifogni, ebbl kb. 60 mzst az dltelepnl, 28 mzst a Nagyrvnynl, s 12 mzst a Brnyszegi rszen. Jv vben jabb 20 csapda vsrlsval szeretnk tovbb folytatni a megkezdett munkt.
A tovbbiakban az egyes halfajok llomnynak alakulst elemezgettk. Igazolta azt a megltsomat, hogy a csuka llomnya jelentsen lecskkent, aminek okaknt a trpeharcsk ikrafal s ivadkpusztt krttele a felels. A sll llomny ers, fejldkpes, a folyami harcsa llomny feljvben van, br mg kevesen horgsznak erre a halfajtra, inkbb a kisszerszmos halszok fognak belle nhny pldnyt. A ponty llomny a folyamatos telepts hatsra, egyes idszakokban, gazdag fogssal kecsegtet.
Ahogy haladunk csnakunkkal, a Tusks-kanyar meredek partszakaszn hatalmas hdvr bejratra bukkantunk. Kzelebb rve, az iszapban jl kivehetv vltak a hd jellegzetes nyomai. Attila megemltette, hogy 5-6 hdcsald l a holtg terletn, amelyek helyket llandan vltoztatjk a fellelhet tpllktl fggen. A hdok mellett a msik szigoran vdett vzi emlsnk, a vidra is megtallhat szp szmban.
A Fekete-hdnl csukz testvrprral, Kiss Jnossal s Sndorral tallkoztunk, akik az aznapi els csukjuk megfogsa utn bizakodva figyeltk szikat. Jfajta, frissen slt szalonnval knltak bennnket, amit nem is utastottam vissza.
Megkszntem Attilnak a kirndulst s a sok rdekes informcit, majd hazafel vettk az irnyt s jra gynyrkdhettnk a festi szpsg, szi Tiszalci Holtgban, a "mi" viznkben.
Dr. Boros Lszl
|