zls szerint bojli!
lland vita folyik a „bojlizsrl”. s gyakran bizony elhamarkodottan tlnk. Nagyon sokszor tmadlag lpnk fel a „bojlis” horgszok ellen. Bizony, bennem is sok ellenrzs kevereg e mdszerrel szemben, sajnos sok bergzdtt dolog kelt ellenszenvet irnta. m mikor Attila (golypapa) meghvott egy vnyit pontyozsra, nem brtam nemet mondani! Flretettem a finomszerelkes mentalitst, s elfogadtam a meghvst! Hiszen hogyan is alkothatnk vlemnyt egy mdszerrl, amit ki sem prbltam?
Janurhoz mrten nagyon szp idnk volt. Termszet Anynk igen kegyes volt hozznk! Ennek ksznheten, s egy kis szerencsvel mg a halak is tpllkozsra brhatak!
Az elkszletek sem mondhatak mindennaposnak. Attila botot tudott csupn adni, nagymret orsrl nekem kellett gondoskodni. m ez szmomra nehezen megoldhat feladatnak bizonyult. Vgl az j, 40-es mret s harcifkes match orsmat vittem magammal az egyik botra, a msikra megkaptam Attila 40-es perget orsjt.
Lssuk, hogy lehet ilyen „bvli” cuccal „bojlizni”!
A csalik nagy rszt is Attila llta. n csupn az aromimat vittem magammal – amelyeket tbb nagyhalas feederezs alkalmval is eredmnyesen hasznltam mr – s egy vdr frt pelletet, amely kihasznlatlansg miatt ott lapult a szekrnyem mlyn. Megbeszlsnk szerint ketten ktfel keressk a halat, ktfle eltr zests bojlival.
|
Univerzlis kis ors!
|
|
Frt pellet s a leggyakrabban hasznlt aroma
|
|
Az a bizonyos csali: a bojli…
|
Reggel fl htre rkeztnk a t partjra. Csodlatos ltvnyban volt rsznk! Nagyon jlesett jra lgy szellben llva nzni a napfelkeltt a vzparton. s ezt az rzst csak erstette a tudat, hogy horgszni fogunk!
|
Egy gynyr januri napfelkelte!
|
Nekikezdtnk a kipakolsnak, ekkor rt az els meglepets. A tkrsima vzfelsznt tbb mozgs is megzavarta a tvolban, s tlnk nem messze is sok egyrtelm mozgst vltnk felfedezni. Lesz itt hal!
Attila fellltotta rod-podjt, amelyre sem swinger, sem elektromos kapsjelz nem kerlt. Krdsemre, hogy mirt nem, a vlasz csupn az volt: „flsleges”! Vlemnye szerint ezeknek akkor lenne ltjogosultsga, ha tbb napra mennnk, hogy lmaink hala mg lmunkbl is biztosan felverhessen! csupn kutyanyelvet hasznl kapsjelznek. Gyerekkora ta ezt hasznlja, ezt szokta meg, erre llt r a szeme. Semmi pnzrt le nem cserln!
|
Attila harcllsa
|
A botok felszerelse utn kvetkezett a csalizs, amelyhez apr, 15 millimteres bojlikat hasznltunk: Attila egy fszerest, n pedig egy tigrismogyors zestst. Ezeket a bojlikat klnbz aromba „dipelve”, megprbltuk mg fogsabb varzsolni. Mindketten fszeres aromba mrtogattuk bojliainkat, mgis eltrbe. n sajt rszemrl egy sokkal agresszvabb aromt vlasztottam, gy egy igen rdekes zkombincit kaptam. Remnykedtem, hogy a halak is nyernek talljk majd.
|
Az n szerelkem, dupla bojlival
|
Itt kvetkezett a kedvenc rszem, az etets s a behzs.
Eddig mindig flslegesnek reztem ezt a manvert, m most, hogy nagy tvolsgra horgsztunk, s valahogy etetst is kellet ott ltrehozni, mris mskpp lttam a dolgot. Radsul kitn szrakozs volt az etethajt irnytani!
|
Ht, ha ez vzre kerl!
|
A haj „csomagterbe” egy-kt mark kemny takarmnykukorica, nmi apr pellet, 4-5 szem frt pellet s pr szem fszeres bojli kerlt, valamint maga a behzand szerelk. Itt is meglocsoltuk nmi aromval az egszet, aztn mehetett is!
Az els szlltmnyok oda mentek, ahol mozgst vltnk felfedezni reggel. Amint a haj a jnak vlt helyre rt, meglltottuk, egy gombnyomsra beetettnk, s a szerelknket is a kvnt helyre jutattuk.
Apr kerlvel (hogy vletlenl se szedje ssze fzsinrunkat) a partra irnytottuk a hajt, s pr percen bell mehetett is az j szlltmny.
Az els kapsokat Attila kapta, ez is azt jelezte, hogy jl vlasztottunk.
Amg vrtunk, n cinikusan krdre vontam, hogy hol a „bojlis fotel”, ahol knyelembe helyezhetem magam. m itt is meglepets rt. Kinyitotta a hatalmas pontymatracot, s lelt a botjai felli oldalra. Kvettem pldjt, elfoglaltam a msik oldalt. Meg is jegyeztem, hogy milyen j dolga van a pontyoknak, mert igen knyelmes volt! Attila gyorsan hozz is tette, hogy most ljek a lehetsggel, mert az els ponty utn mr ez sem, lesz! Hacsak nem akarok a vzben lni…
Ekkor Attila kapsjelzje az egekbe szktt, s mr ugrott is, hogy bevgjon, m egy akad miatt a hal lemaradt.
Mentem segteni, feltlteni a hajt, mikor mozgst vltem felfedezni a hta mgtt. Az n botom volt…
|
Na, vajon…?
|
Valami nagyon hzta, mr pp kszlt volna szni, menni, mikor bevgtam! Attila csak nevetett, n meg csak nztem. Szhoz sem jutottam… de t-hat perces fraszts utn szkban is volt az els hal.
Bszkn tettem a pontymatracra, a htkils pontyot. Az akads tkletes volt! A hal gynyr s egszsges! Ferttlents s fotzs utn mr ment is vissza a vzbe.
Fantasztikus rzs volt! jra halnylks a kezem, jra horgszhatok! Mindegy, milyen mdszerrel, az rzs ugyanaz!
|
Gynyr!
|
|
Ezt mr rg ki akartam prblni!
|
Br tny, hogy finom szerelkkel nagyobb lmny a fraszts, de a vgn minden ugyanolyan. Szmomra a rgi, mg hagyomnyos fenekez horgszat ugrott be rla!
De nem volt sok idm elmlkedni, mr rohanhattam is Attilnak szkolni, neki is megjtt az els hala, egy gynyr nyurga szemlyben. pp jkor, Attila mr kezdett nyugtalankodni, hogy valamit nem jl csinl… Ez a hal is tkletesen akadt!
|
Most megvagy!
|
|
Tkletesen akadt!
|
|
Igazi torped!
|
|
Elemkben voltak…
|
Idkzben az es is eleredt, de – hla az gnek – nem volt jelents, de tbb hullmban kaptuk. m ez es az etet haj mechanikus rszeiben letapadshoz vezetett, ezzel is neheztve a dolgunkat. Nem mindig akart ajtt nyitni a szerelknknek.
Ugyanakkor az es meghozta a nap halt is, ami a tlnk gy 130-140 mterre elhelyezett szerelket vette fel. Attilnak nehz dolga volt vele, ersen ment jobra, ahol egy vzbe dlt fa lehetetlenn tette volna a hal kiemelst. m az gak rengetegtl krlbell fl mterre sikerlt visszafordtania, nekem meg elsre megmerteni a gynyr tpontyot. A szoksos formasgok utn mehetett is vissza. A mrethez mlt nyugodtsggal, komtosan tvolodott tlnk.
|
Attila bszkn tartotta a 14 kg-os pontyot
|
Rettentn j rzs volt jra vzparton lenni, mr gy, janur harmadik hetben… m lassan el kellett kezdennk pakolszni.
ppen kifel irnytottam az etethajt, amikor vletlenl sszeszedtem a msik botom zsinrjt. A hajcsavar teljesen felcsavarta, ezrt knytelen voltam a tvirnyt helyett a bottal a partra segteni az etethajt! Nagy nehezen lefejtettk a hajcsavarrl a zsinrt. Hla az gnek nagy srlst nem is szenvedett! A botot visszaraktam a tartba, hogy a hajt a helyre rakhassam, mikor is a kapsjelzm felvgdott! A 30-40 mterrel kzelebb hzott szerelket vette fel valami! s irdatlan ervel indult a t kzepe fel.
Gyors fraszts utn a partra is kerlt a tettes, egy kzel t kilogrammos tponty. Visszaengedse utn szp lassan sszepakoltunk, berakodtunk a kocsiba s elindultunk hazafel.
|
Az orsm llta a sarat!
|
|
A vratlan vendg
|
|
Aznapi legnagyobb pontyom, amely majdnem 12 kg-ot nyomott…
|
|
Figyelni kell a lbunk al, mert a bojli is srlkeny!
|
|
Attila sznpomps tkrse
|
|
J mdszerrel mg ez az alig 4 kg-os ponty is „kapitlis”
|
Mind ketten kimerltek, m rettent boldogok voltunk.
E nap tapasztalatai utn mskpp ltom mr a „nagyponty horgszatot”. Megint tanultam valamit!
Ilyen, hogy bojlizs, nincs, csak bojlival trtn horgszat. s, hogy ezt is lehet hatkonyan s egyszeren mvelni! Rengeteg olyan dolgot lestem el, amit a finomszerelkes horgszatok alatt is eredmnyesen hasznlhatok. Megtudtam, hogy a fix lom azrt kell, hogy az akads biztosabb legyen, mivel a monofil zsinr – nylsa miatt – nagy tvolsgbl nem teszi lehetv a tkletes bevgst. Vgre megtanultam a csom nlkli horogktst is… s egy kellemes zeltt kaptam a nagyhalas horgszat e mdszerbl. m az n szjzemnek a finomszerelkes horgszat jobban tetszik, nem is szokom le rla. De tny, hogy ez „zls” krdse.
Ennl szebb vkezdst kvnni sem mertem volna!!!
rta: Fut Mrton
Kpek: Fut Mrton
A cikk els rsze itt olvashat
|